Sila Gunakan Pelayar Firefox Untuk Paparan Terbaik

Sunday, November 7, 2010

Jadilah Perintis, Jangan Hanya 'Copy Paste'

Apabila kita diminta melakukan sesuatu dan menjayakan sesuatu misi, maka sepatutnya kita bukan hanya sekadar mengangguk dan wat bulat-bulat akan sebagaimana contoh perancangan. Itu mungking perancangan akan berjaya, tapi tidak puas. Tahap kepuasan bagi seorang pemikir tidak dinikmati.

Seorang pemikir, baginya apa satu benda yang dirasakan nikmat dan puas. Iaitu melihat perancangan yang difikirkan berjaya. Dan dalam masa yang sama ketika menanti akan masa munculnya perancangannya itu, pasti akan terasa berdebar dan teruja. Teruja adakah perancangan yang diimpikan akan menjadi realiti, teruja melihat fantasi bertukar kepada realiti.

So, apabila perancangan yang dilakukan hanya 'copy paste' tanpa mengerah sepenuh otak dan akal yang ada, pastinya tidak muncul perasaan seperti yang dikatakan di atas. Tidak ada rasa teruja dan tidak berasa nikmat apabila perancangan yang dilakukan sudah tamat apatah lagi berasa puas melihat kejayaan yang dirancang.

Sebab itu untuk mengelakkan daripada hanya konsep 'copy paste', pemikiran dan perancangan mesti mengatasi kotak pemikiran iaitu mengatasi lingkungan pengalaman yang lalu. Iaitu pengalaman lepas hanya sekadar panduan dan supaya berwaspada itu ada, namun perancangan mesti lebih daripada yang lepas. Kalo yang lepas tidak mampu, pastikan yang kehadapan mampu. Sekiranya yang lepas, banyak kucar kacir, pastikan perancangan yang kehadapan tidak dibayangi akan ketakutan gagal ekoran kucar kacir yang lepas.

Itu maksudnya...

Pemikir mesti terus berfikir, bukan meniru. Mesti terus mencipta. Menilai sekeliling. Membandingkan suasana yang sesuai. Mencuba menjurus kepada situasi yang lebih menarik bagi meraih peredaran masa. Terus berfikir memberikan yang terbaik. Bukan hanya memberi semata-mata akan tetapi pemberian yang bagaimana orang akan kenang dan puas, itu yang mesti difikirkan.

Justeru, untuk menjadi perintis, mesti memiliki beberapa alat senjata yang asas iaitu :

- memahami sejarah
- mampu menilai akan suasana semasa
- turun ke medan untuk kajian
- berani melaksanakan apa yang lepas tidak mampu
- sanggup merancang 3 sehingga 4 pelan bagi menjayakan perancangan yang dibuat
- berusaha menjadikan konsep 'asal bagi sesuatu perancangan adalah mudah'

0 comments:

ADA KOMEN ATAU SOALAN?