Sila Gunakan Pelayar Firefox Untuk Paparan Terbaik

Tuesday, November 9, 2010

ILMU TAUHID

tAUHID

Tauhid terbahagi kepada tiga bahagian atau jenis:

Tauhid Rububiyah:

Tauhid Rububiyah ialah meyakini,mempercayai serta mengesakan Allah s.w.t dalam segala perbuatan-Nya seperti Allah lah yang mencipta,memberi rezki,mengatur segala urusan,mematikan,menghidupkan dan sebagainya. ( Segala perkara daripada Allah kepada hamba-Nya ). Tauhid jenis ini juga dipercayai oleh orang-orang kafir di zaman Rasulullah s.a.w, tetapi hal ini tidak menyebabkan mereka menjadi seorang muslim.

Tauhid Uluhiyah:

Tauhid Uluhiyah ialah mengesakan Allah dengan segala bentuk ibadat yakni segala bentuk ibadat hanyalah untuk Allah s.w.t sahaja seperti doa,tawakal,minta pertolongan,meminta pertolongan dan sebagainya hanyalah kepada Allah sahaja. ( daripada hamba kepada Allah ).

Tauhid Asma’ dan Sifat:

Tauhid Asma’ dan Sifat yakni beriman kepada setiap nama dan sifat Allah s.w.t yang ada di dalam al-Quran dan hadith-hadith soheh.

Saya rasa tidak perlu untuk diulas panjang tentang pembahagian tauhid diatas. Pembaca semua lebih arif mengenainya daripada saya. saya cuma menyenaraikan sahaja point2 penting dan yang lebih mustahak semuanya atas diri kita. jika kita rasa kita masih kurang ilmu didada, masih kurang dan lemah lagi tentang ilmu Tauhid yang asas. Maka adalah lebih baik,kita berguru daripada membaca tanpa berguru. sebab ilmu tauhid ini merupakan ilmu roh dan akal. Akal kita kadang2 tidak mampu untuk menafsirkan apa falsafah yang terkandung dalam tuntutan Ilmu Tauhid itu. sebab itu kita perlu berguru. Dan guru pula bukan sebarangan guru, mereka mestilah guru yang Mursyid. Guru yang Mursyid ialah guru yang pakar dalam bidang tersebut. Disamping itu juga mereka mestilah mempunyai akhlak dan peribadi yg melambangkan Islam yg sebenar. 

wallahu a'lam...

2 comments:

Atika Natasha said...

fuiyyo00..study smpai ke bel0g ye abe..bag0s2.ni la cnt0h kk yg bwibawa!huhuk

Faiz said...

abis dh pegang jwatan kk nye...bleh la cri mne2 calon yg sesuai utk sem dpn....

ADA KOMEN ATAU SOALAN?